Gå til hoved indhold

Det digitale fundament

Dette strategiske tema handler om at have et solidt grundlag at yde den bedste digitale service ud fra.

Grundlaget udgøres af en stabil og tidssvarende it-infrastruktur, sikkerhed, som gør os i stand til at passe godt på data, en it-arkitektur som ramme for både agil og stabil it-drift, kompetencer hos ledere og medarbejdere, som handler om både innovativ metode og digitalt mindset og evner.

  • Infrastruktur
  • Sikkerhed
  • Kompetencer

IT-Infrastruktur

Strategien for it-infrastruktur skal sikre, at kommunens underliggende it-infrastruktur på en effektiv måde kan understøtte den stabile og sikre drift samt den ønskede udvikling. Strategien behandler principper for de valg, kommunen skal træffe, for at sikre en stabil, driftssikker og samtidig fleksibel kommunal it-infrastruktur. Strategien for it-infrastrukturen omfatter en række principper og indsatser, som skal føre til et it-miljø, der sikrer en stabil drift, der bygger på veldokumenterede standarder og strukturer. Det kan eksempelvis være retning for at opgradere og udflytte netværksinfrastrukturen. Et andet emne, der kunne indgå i en IT-infrastruktur strategi kan være placering og sammensætning af kommunens datacenter.

Informationssikkerhedsstrategi

Kravene til informationssikkerhed i Gentofte Kommune er fastlagt i informationssikkerhedspolitikken vedtaget af Kommunalbestyrelsen. Politikken beskriver principperne for styring af informationssikkerhed i kommunen og, på overordnet niveau, de fysiske, tekniske og administrative processer, der beskytter fortrolighed, integritet og tilgængelighed af informationer. Politikken har sit afsæt i ISO 27001, som er den generelle standard for styring af informationssikkerhed i den offentlige sektor, og i gældende lovgivning, herunder særligt EU-databeskyttelsesforordningen.

Kompetencer

For at vi kan lykkes med vores ambition om, at digitalisering skal skabe borgerrettet effekt på nye måder er det vigtigt, at viden og kompetencer er til stede i organisationen. Det gør vi ved at kompetenceudvikle fra både central hold og i de enkelte opgaveområder. 

Kompetencer kan eksempelvis handle om at sikre forståelse af hvad der sker i markedet. Hvilke trends og nye teknologier er modne til at blive taget i anvendelse eller til at blive testet og hvordan kan de udnyttes til gavn for borgerne i form af bedre velfærd for færre ressourcer? Her er det væsentligt, at alle involverede - både politikere, borgere og administration herunder også de decentrale enheder - har fokus på at forstå teknologiens muligheder ind i kerneopgaven og at der skabes indsigt i de nye muligheder, teknologien giver. Det er en vigtig opgave løbende at holde sig ajour med ny viden i en verden, der udvikler sig eksponentielt.

Det er vigtigt, at inddrage borgerne i forhold til at få viden om teknologi. Der er i Gentofte Kommune et stort potentiale i at samskabe den digitale udvikling med borgerne, da borgerne både har mange IT-kompetencer at byde ind med og ved, hvad de ønsker af service og velfærd i fremtiden.

Et af vores pejlemærker handler om, at det væsentligt, at borgerne er med til at afprøve og teste nye teknologier. Derfor er det nødvendigt, at kommunens ansatte har de kompetencer, der skal til for at indgå i et professionelt og kvalificeret samspil med udviklere og leverandører af ny teknologi.

Det kræver samtidig, at der skabes en kultur, som understøtter, at der kan tænkes innovativt med teknologi som omdrejning for at løse opgaver på nye måder eller i fremtiden at kunne løse helt nye opgaver, som vi ikke kender endnu. Samtidig er det væsentligt, at der gives mulighed for at afprøve teknologier, lave forsøg og piloter med ny teknologi.

Når der arbejdes med piloter og afprøvning af ny teknologi kræver det mod og ressourcer at komme i gang, samtidig med at der skal være en forståelse både politisk og i organisationen for at forsøg/piloter nogle gange må lukkes ned fordi, det ikke lykkes.