Som borgere oplever vi en hverdag, hvor information altid er let tilgængelig, og løsningen på de mest almindelige opgaver i forbindelse med indkøb, rejse eller kommunikation er let, hurtig og aldrig længere væk end mobiltelefonen. Vi forventer i stigende grad at kunne få løst vores ærinder hurtigt, døgnet rundt og nemt at kunne følge med i enhver bestilling.
Selv om den offentlige sektor i mange år har arbejdet med digitalisering, er der et stort uudnyttet og hastigt voksende potentiale for at skabe digital værdi sammen med borgere og virksomheder og samtidigt håndtere det stigende pres på velfærd og økonomi.
Digitalisering i den offentlige sektor har primært været rettet mod effektivisering af eksisterende – typisk administrative – processer. I stedet for papirjournaler i varierende former er der udviklet journal- og fagsystemer, i stedet for papirblanketter og papirbreve har vi nu digital selvbetjening og Digital Post. I stedet for at aflevere en håndskreven dansk stil afleveres nu et Word-dokument.
I bund og grund er det de samme opgaver, der løses. Lidt nemmere fordi man kan selvbetjene sig hjemme fra sofaen og ikke skal møde op på et kommunalt kontor, lidt bedre fordi den kommunale sygeplejerske altid har opdaterede journaloplysninger og information om medicin med sig, og lidt billigere fordi en række manuelle funktioner fx i forbindelse med arkivering er forsvundet.
Hvis det digitale potentiale skal realiseres til gavn for kommunens virksomheder og borgere må digitalisering gribes an på en ny måde. Fokus i digitaliseringen må flyttes fra interne administrative processer til den direkte kontakt mellem kommune, borgere og virksomheder og til de store velfærdsområder, som er under pres. Dette er en stor opgave med potentiel stor indflydelse på den måde, de kommunale kerneopgaver løses. Det er også en opgave, som kun kan løses i tæt samspil mellem alle dele af kommunen, borgere og virksomheder for at vi kan levere sammenhængende digital service.