I Gentofte Kommune bruger vi digitale løsninger, kunstig intelligens, data og moderne teknologi til at tilbyde velfærdsløsninger og nye muligheder til kommunens borgere, foreninger, erhvervsdrivende og medarbejdere.
Digitaliseringsstrategien skaber en fælles ramme om indsatserne, der supplerer og understøtter vores eksisterende strategier og planer inden for de forskellige opgaveområder.
I 2025 igangsættes blandt andet opgaveudvalgene ”AI i Gentofte Kommune” og ”Teknologi på sundhedsområdet”. Her vil borgere og politikere sammen fastlægge den politiske ambition på nogle af de mest centrale udviklingsområder i de kommende år.
Digitaliseringsstrategien understøtter de strategiske ambitioner i både den kommunale og den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2026-2029/30.
- Den gode brugeroplevelse for både borgere og medarbejdere er et centralt element i strategien, uanset om vi arbejder med vores stabile og sikre it-fundament, den attraktive digitale arbejdsplads eller vi bruger data og AI til at skabe ny viden og nye muligheder. Ved at skabe en attraktiv digital arbejdsplads er vi med til at fjerne bøvl og tiltrække og tilknytte dygtige medarbejdere, der er
afgørende for, at Gentofte Kommune også fremover kan levere velfærdsydelser af høj kvalitet. - Et særligt strategisk fokusområde er kompetenceudvikling og højnelse af Gentofte Kommunes digitale forestillingsevne, hvor alle medarbejdere og ledere i højere grad er i stand til at udvikle egen praksis og faglighed med digitale ideer, kunstig intelligens og datadrevne løsninger.
- De strategiske markører for digitaliseringsstrategien udgøres fortsat af de pejlemærker og principper, som Kommunalbestyrelsen vedtog i 2019, og som siden har guidet kommunens aktiviteter på området.
Med Gentofte Kommunes digitaliseringsstrategi sætter vi tydelig fælles ramme og retning for anvendelsen af digitalisering, data og teknologier for at forbedre kernevelfærden og opgaverne, som kommunen løser.
Digitalisering skal være en integreret del af den måde, vi løser vores opgaver på tværs af kommunen. Vi digitaliserer for at forbedre, hvor organisationen oplever behov, og samtidig skubber vi på forandring, hvor teknologien giver nye muligheder for at løse opgaverne bedre.
Strategien hjælper os med at prioritere de fælles ressourcer, hvor de gør størst nytte for borgerne, virksomhederne og medarbejderne, den skaber sammenhæng på tværs af fagområder og mellem de forskellige niveauer i organisationen og den bygger bro mellem områdernes faglige strategier og planer.
Vi etablerer en digitaliseringsstyregruppe, med deltagelse af alle opgaveområder, så det tværgående samarbejde styrkes. Styregruppen har det overordnede ansvar for at realisere strategiens ambitioner og for at sikre at de besluttede nøgleindsatser bidrager til at forbedre velfærd, service og kerneopgaver.
De strategiske fokusområder er der, hvor vi prioriterer vores ressourcer. For hvert fokusområde gennemføres en række indsatser, der er med til at realisere ambitionerne for fokusområdet og den samlede digitaliseringsstrategi.