Gå til hoved indhold

Mennesket først

Digitalisering skal ske med udgangspunkt i borgernes behov og forventninger samt respekt for det enkelte menneske og ikke være et mål i sig selv.

Digitaliseringen skal iværksættes og tænkes med udgangspunkt i at skabe værdi for borgerne og med baggrund i borgernes behov. Digitaliseringen skal ske med respekt for det enkelte menneske og ikke være et mål i sig selv.

”Mennesket først” siger både noget om, hvor teknologien skal indgå i opgaveløsningen og noget om hvordan teknologien skal udnyttes.

Ikke alle mennesker er ens, nogle ønsker fortsat den personlige kontakt, mens andre ønsker mest mulig digitalisering og teknologi til hjælp i hverdagen. For eksempel vil nogle borgere fortsat gerne have hjælp til personlig pleje, mens andre foretrækker at være selvhjulpne ved hjælp af robotter.

For at favne så mange borgere som muligt, er det derfor vigtigt at inddrage borgerne i den digitale udvikling, så det sikres, at vi på den ene side får udnyttet det teknologiske potentiale og samtidig sikrer, at det enkelte menneske oplever at blive hørt og taget med på råd i forhold til de digitale og teknologiske tilbud i fremtiden.

”Mennesket først” medfører vigtige afvejninger i projekter, hvor den traditionelle, økonomiske gevinst skal holdes op mod hensynet til muligheden for differentiering og tilpasning til den enkelte borger.